Normal_boeken_papier_stapel

Wie een hulpaanvraag bij de gemeente in wil dienen, heeft nog steeds net zo veel last van de regeldruk als voor de decentralisatie in 2015. Gemeenten zouden het juist makkelijker moeten maken voor burgers om bepaalde zorg aan te vragen, maar de formulieren zijn nog altijd ingewikkeld. Dat blijkt uit onderzoek van Actal, het Adviescollege toetsing regeldruk, zo meldt Skipr. 

In 2015 vond een decentralisatie plaats waarbij gemeenten een nieuw takenpakket kregen. In de sociale domeinen zorg, werk en jeugdzorg vonden veranderingen plaats. De vereenvoudiging van het aanvragen van hulp in deze gebieden zou makkelijker moeten worden, maar dat is bijna twee jaar na invoering nog niet helemaal gelukt. Burgers zijn volgens het onderzoek van Actal nog net zoveel tijd kwijt aan regeldruk als voor 2015. De aanvraag is volgens Actal nog steeds complex te noemen.

Wie met een hulpvraag bij de gemeente aanklopt, zou daarvoor altijd een keukentafelgesprek moeten krijgen met de gemeente. In dat gesprek kan goed bekeken worden welke zorg iemand nodig heeft. Jan ter Hoopen, collegevoorzitter van Actal, zegt dat er nog vooruitgang te boeken is. “Mensen die prettig worden geholpen, ervaren de aanvraag als minder ingewikkeld en minder bureaucratisch.” Nu krijgt maar eenderde van de aanvragers een keukentafelgesprek.

Ook na de decentralisatie blijft het voor burgers lastig om alle benodigde informatie te verzamelen. Het zou daarom goed kunnen zijn om de aanvraagformulieren samen met de aanvrager in te vullen. Nu weten niet alle hulpzoekenden welke persoon zij moeten hebben of om welke specifieke informatie wordt gevraagd. Hierdoor kan het voorkomen dat een aanvraag voor een tweede keer verstuurd moet worden. Dat is niet alleen onwenselijk voor de burger, maar het kan ook zorgen voor vertraging bij het afhandelen van de hulpvraag.

Door: Redactie Nationale Zorggids