Normal_leerlingenvervoer_gehandicapte_leerlingen_speciaal_en_bijzonder_onderwijs

Geld dat gebruikt wordt voor gehandicaptenvervoer, is eigenlijk bedoeld voor zorg. Zorgaanbieders zijn sinds de bezuinigingen op de vergoedingen voor vervoer genoodzaakt om zelf miljoenen euro’s te betalen om hun cliënt naar hun dagbesteding te krijgen. Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en Ieder(in) trekken nu aan de bel. Zij vinden de huidige situatie onaanvaardbaar. Dat meldt NOS.

Door de lage vervoerstarieven van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zijn zorgaanbieders en gehandicaptenvervoerders genoodzaakt om ritten goedkoper te maken. Ze zetten meerdere mensen bij elkaar in een bus, zoeken naar goedkopere werknemers en zoeken dagbesteding dichter bij. Gehandicapten hebben door deze maatregelen te maken met langere (soms te lange) ritten. En cliënten met moeilijk gedrag bij elkaar zetten levert problemen op. “Bovendien maken die maatregelen het vervoer nog steeds niet zo goedkoop dat zorgaanbieders uit de voeten kunnen met de lage vergoedingen die er nu voor staan”, zegt VGN.

Hoewel er de afgelopen jaren honderden taxibedrijven failliet zijn gegaan door de lage vervoerstarieven van de NZa, claimt deze dat het gehandicaptenvervoer geen hinder heeft ondervonden. Volgens de Zorgautoriteit is de continuïteit van de zorg niet in het geding. En voldoet het vervoer aan de minimumkwaliteitseisen. De tarieven voor het vervoer worden in 2019 pas herzien. VGN en Ieder(in) zijn het daar niet mee eens. Vandaag zitten zij bij een hoorzitting in de Tweede Kamer om te praten over de problemen die cliënten en hun families ervaren met het gehandicaptenvervoer.

Door: Redactie Nationale Zorggids