Normal_logo_nederlandse_zorgautoriteit_nza

Zorgkantoren helpen cliënten steeds beter, maar er is veel ruimte voor verbetering, vindt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Uit onderzoek van de NZa blijkt dat zorgkantoren niet weten wie er op de wachtlijst voor langdurige zorg staan en hoe dringend de zorg is die de wachtenden nodig hebben. Een uitzending van Nieuwsuur afgelopen zondag over verstandelijk beperkten die wachten op passende zorg noemt de NZa zorgwekkend. Dit meldt de Zorgautoriteit. 

Zeker 125 verstandelijk beperkten met ernstige gedragsproblemen wachten op een geschikte opvang. Onacceptabel, want zorgkantoren hebben een zorgplicht. Zij hebben de verantwoordelijkheid om passende zorg te bieden, zegt de Zorgautoriteit. Wachtende cliënten weten echter vaak niet dat zij hiervoor bij een zorgkantoor terecht kunnen.

De NZa wil dat zorgkantoren hun werkwijze aanpassen zodat cliënten altijd de passende zorg krijgen die zij nodig hebben. Tevens moeten zij hun rol als bemiddelaar beter vervullen. Bemiddeling wordt nu vaak nog uitbesteed aan zorginstellingen. Een risicovolle werkwijze, aldus de NZa, want zo raken cliënten uit het zicht van het zorgkantoor waardoor de kans bestaat dat ze niet op tijd de juiste zorg krijgen.

Alle meldingen die binnenkomen bij de Zorgautoriteit worden onderzocht, waarbij wordt gekeken hoe de NZa een bijdrage kan leveren aan een oplossing. 

Door: Redactie Nationale Zorggids