Logo_logo_klachtenportaal_zorg

En dan heb je ineens een klacht aan je fiets hangen. Je ziel en zaligheid, bloed, zweet en tranen, bleken toch niet genoeg. Dat gaat je aan het hart, als zorgverlener. Zeker als je als zzp'er werkt of een Kleinschalige zorgvoorziening runt. Je bent immers hartstikke betrokken bij je cliënten, maar ook bij de reputatie van de organisatie. Wat nu? Hoe los je dit op? De sleutel zit in één woord: aandacht.

et is helaas geen vreemde situatie, een klacht. Sterker nog, in 2017 steeg het aantal klachten flink. Dat is vermoedelijk te danken aan de bekendheid van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), waardoor het indienen van een klacht voor cliënten laagdrempeliger is geworden. En als zorgverlener? Ineens moest je per januari een klachtenfunctionaris in de arm nemen en aansluiten bij een erkende geschilleninstantie. De klachtenregeling is anders. Nieuw. Eng zelfs; zeker als de cijfers stijgen.

Ga een dialoog aan

Moet je hiervan schrikken? Nee, zeker niet. Sterker nog, we hebben bij Klachtenportaal Zorg juist altijd al gepleit voor een klachtenfunctionaris, ook vóór 2017. Simpelweg omdat hij een hoop ellende kan besparen. Want de wet mag dan nieuw zijn en de regeling is dan misschien anders; voor de patiënt is de behoefte aan gehoord worden nog altijd hetzelfde. Want waar gaat het nou om in de basis? Om aandacht. We zijn ervan overtuigd dat áls er onvrede is bij de patiënt, je dit het beste kunt oplossen door aandacht te hebben voor zijn verhaal. Door te luisteren, door te praten, vooral door een dialoog aan te gaan.

Een klachtenfunctionaris helpt bij dit proces. We zijn er louter om jou en de patiënt te ondersteunen. We helpen je de oplossing vinden, zodat de klacht écht goed behandeld wordt. Dat werkt. 92 procent van de klachten wordt naar tevredenheid opgelost, zonder dat er een klachten- en geschillencommissie aan te pas komt. Door aan te sluiten bij Klachtenportaal Zorg weet je zeker dat je een klachtenregeling hebt die voldoet aan de eisen van de Wkkgz (je hebt dan een onafhankelijk klachtenfunctionaris!) én dat je aangesloten bent bij de erkende geschilleninstantie KPZ.

Wanneer jij open staat om te luisteren naar de patiënt en de dialoog aan te gaan, doen wij er alles aan om jullie in dit emotionele proces op onafhankelijke wijze te begeleiden. Kunnen wij jou helpen bij Klachtenportaal Zorg? Voel je vrij om contact op te nemen.  

(Dit is een advertorial)