Normal_computer

Gehandicaptenzorginstelling ‘s Heeren Loo is met hulp van de AFAS Foundation gestart met de ontwikkeling van Robins Wereld. Met de game is het mogelijk effectief leergedrag te meten en stimuleren bij kinderen met een beperking. Dat meldt 's Heeren Loo. 

Robins Wereld speelt zich af in een driedimensionale spelwereld waar kinderen in de persoon van Robin allerlei opdrachten en taken uitvoeren om een schat te vinden. Deze taken zijn gericht op vaardigheden die het kind in staat stellen om zijn eigen (leer)gedrag te sturen. Hierbij valt te denken aan aandacht, impulscontrole, werkgeheugen en het kunnen gebruiken van een flexibele oplossingsstrategie.
 
De game ondersteunt het kind door tijdens de trainingsfase gerichte hints te geven. Dat is een essentieel verschil met andere games. Robins Wereld meet met behulp van eye movement trackers hoe het trainen van dit leergedrag bijdraagt aan het leren van meer complexe vaardigheden. “Door kinderen een game te laten spelen leren zij beter. Dat geldt nog sterker voor kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking”, zegt Marja Eding, gedragswetenschapper en initiator en ontwikkelaar van Robins wereld van Stichting ’s Heeren Loo.

Wetenschappelijk getest

De AFAS Foundation stelt 300.000 euro beschikbaar voor het ontwikkelen, testen, onderzoeken en beschikbaar stellen van de game. Jan Fidder, bestuursvoorzitter van ’s Heeren Loo, is blij met de samenwerking met de AFAS Foundation: “Het is fantastisch dat er nu geïnvesteerd kan worden in het ontwikkelen van effectief leergedrag van alle kinderen in deze doelgroep. Hiermee kunnen zij optimale kansen en mogelijkheden krijgen om verder te leren.” ’s Heeren Loo is inmiddels gestart met de bouw van een eerste prototype. In 2020 ziet de game officieel het levenslicht.

Invloed gamen op leervermogen

Er zijn in Nederland 5.000 kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking, die een vorm van zorgonderwijs volgen of kinderdagcentrum bezoeken. Zij hebben meer moeite met leren en het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden dan andere kinderen. Dit komt deels omdat zij onvoldoende beschikken over effectief leergedrag. Hun aandacht, werkgeheugen, innerlijke motivatie en vermogen om hun eigen leergedrag te controleren zijn minder goed ontwikkeld.

Door: Redactie Nationale Zorggids