Normal_gehandicaptenvervoer

Vanaf maart 2019 hebben chauffeurs van bestelbussen die zwaarder zijn dan 3.500 kilogram een D-rijbewijs nodig. Dit betekent in de praktijk dat enkel mensen met een busrijbewijs in zo’n busje mogen rijden. Hierdoor komen ook vrijwilligers van gehandicaptenvervoer in de problemen. Dit meldt de Telegraaf.

Sommige beroepsgroepen krijgen ontheffing en mogen nog wel met een B-rijbewijs een busje besturen, maar anderen niet. “Een onbegrijpelijk besluit, want koeriersdiensten krijgen deze heffing wél, maar het school- en gehandicaptenvervoer – waar veel vrijwilligers actief zijn – niet. Terwijl ze in dezelfde busjes rondrijden”, zegt Bertho Eckhardt van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) over het Europese besluit tot verplichte verduurzaming. Bestuurders hebben een D-rijbewijs nodig hebben als de bestelbus zwaarder is dan 3.500 kilogram. En dit gebeurt al snel, aangezien elektrische bestelbusjes een flink zwaardere accu dragen.

Ook de RAI Vereniging snapt niet dat Europa Nederland geen ontheffing verleent aan bestuurders van volledig elektrische bestelbussen. Door de aankomende maatregelen kunnen honderden bestuurders niet meer in een bestelbus rijden omdat zij geen busrijbewijs hebben.

Door: Redactie Nationale Zorggids