7 november 2019 om 14:48
< 1 min lezen

Landelijke regels moeten lange wachttijden hulpmiddelen tegengaan

Begin volgend jaar gaan partijen aan de slag met het terugdringen van de levertijd van hulpmiddelen als rolstoelen of rollators. Met een stel landelijke regels moet er een einde komen aan de klachtenregen over deze hulpmiddelen. Dit meldt Skipr.

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de set aan regels begin januari wordt opgesteld. Alle betrokken partijen dienen zich vanaf dan bijvoorbeeld te houden aan een maximale levertijd. Ook wordt afgesproken hoe met aanvragers van een rolstoel of ander hulpmiddel het gesprek gevoerd zou moeten worden.

Zes maanden of langer wachten

Medio oktober besteedde consumentenprogramma Kassa uitgebreid aandacht aan alle problemen met hulpmiddelen. Hieruit bleek dat mensen vaak maanden moeten wachten op een hulpmiddel waar ze echt afhankelijk van zijn. Meer dan 60 procent van de mensen die ene rolstoel, traplift of ander ondersteuningsmiddel uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) nodig heeft of gerepareerd moet hebben, heeft weleens te maken gehad met wachttijden, slecht of niet aanwezig maatwerk en problemen met leveranciers. Bijna 75 procent van de mensen die moesten wachtten, wachtte zes maanden of langer op een levering of reparatie. 

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    Nynke Boonstra vervang Evelyn Finnema als lid van raad van toezicht Vanboeijen

    Gisteren om 15:21
    • Gehandicaptenzorg

    Landelijke monitor brengt voor het eerst leefsituatie LHBTQIA+-personen met beperking in beeld

    23 december 2025 om 14:00

Aankomende evenementen

13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg
09 Mar
Basis workshop Peristomale huidproblemen
  • Utrecht