2 oktober 2017 om 08:31
< 1 min lezen

‘Onvoldoende steun voor leerlingen met beperking’

Leerkrachten in het basisonderwijs kunnen zorgleerlingen niet de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. 90 procent zegt te weinig tijd te hebben voor deze extra ondersteuning. Dat blijkt uit onderzoek over passend onderwijs door DUO Onderwijsonderzoek & Advies in samenwerking met het tv-programma De Monitor (KRO-NCRV).

Met de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 kregen scholen een zorgplicht. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals kinderen met gedragsproblemen, een handicap of autisme, moeten zoveel mogelijk naar een gewone basisschool. Bijna driekwart (74 procent) van de leerkrachten geeft in het onderzoek aan één of meerdere leerlingen in de klas te hebben die, in hun ogen, beter af zouden zijn in het speciaal onderwijs.

Ruim negen op tien leerkrachten (93 procent) zegt dat de werkdruk door passend onderwijs is toegenomen. Al die extra aandacht voor deze leerlingen gaat volgens 79 procent ten koste van de aandacht voor de ‘gewone’ leerling.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    Onderzoek naar 22q11-deletiesyndroom en verhoogd risico op psychoses

    Vandaag om 12:15
    • Gehandicaptenzorg

    Wmo-hulp niet langer voor iedereen: dit is de eigen bijdrage vanaf 2027

    Vandaag om 10:24

Aankomende evenementen

16 Mar
OpdeGroei25
  • Gelderland
16 Mar
V&VN Congres Verzorgenden IG 2025
  • Utrecht
19 Mar
ADHD in context
  • Utrecht