
Slimme technologie in nachtzorg schiet tekort op cruciale punten
Gehandicaptenzorgaanbieders zetten steeds vaker technologie in voor nachtzorg. Uitluistersystemen, camera’s en sensoren helpen om cliënten met een beperking beter in de gaten te houden. Maar een belangrijke schakel ontbreekt: duidelijke werkprocessen en afspraken. Dit kan leiden tot gemiste signalen en moeizame overdracht tussen dag- en nachtzorg, aldus de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
De IGJ onderzocht tien zorgaanbieders die technologie in de nachtzorg gebruiken. De inspectie sprak met cliënten, zorgverleners en management om te kijken of de juiste randvoorwaarden aanwezig zijn. Denk aan goede gegevensregistratie, actuele software en een plan voor storingen. Ook moet technologie aansluiten bij de behoeften van cliënten.
Signalen over het hoofd zien
Hoewel de technologie goed wordt gebruikt, ontbreekt het vaak aan een vastgelegde werkwijze. Hierdoor kunnen zorgverleners signalen over het hoofd zien en verloopt de overdracht moeizaam. Dit brengt risico’s met zich mee voor cliënten die juist in de nacht extra kwetsbaar zijn.
De inspectie noemt ook positieve praktijkvoorbeelden en blijft het thema volgen. Niet alleen in de gehandicaptenzorg, maar ook in verpleeghuizen en de geestelijke gezondheidszorg.