20 februari 2025 om 11:04
< 1 min lezen

Teletolk voor slechthorende en dove patiënten Ziekenhuis Rivierenland

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky

Sinds kort werkt Ziekenhuis Rivierenland in Tiel met de Teletolk-service van Tolk Contact. De dienst is speciaal bedoeld voor patiënten met een auditieve- of spraakbeperking. Ze kunnen een tolk in gebarentaal, spraak of tekst inzetten voor communicatie met het ziekenhuis. Dit meldt Ziekenhuis Rivierenland.

Gebruikers van de Teletolk kunnen hier verbinding mee leggen door op een knop te likken die op de online contactpagina van het ziekenhuis staat. Vervolgens kunnen ze zelf de gewenste tolk inschakelen om met de Tielse zorginstelling te kunnen praten. Mensen met gehoorverlies of een spraakbeperking hebben hiermee dezelfde toegang tot zorg als mensen zonder deze beperkingen.

Teletolk neemt barrières weg

“Bij Ziekenhuis Rivierenland willen we dat iedereen zich gehoord en gezien voelt. Teletolk helpt ons om barrières weg te nemen”, zegt voorzitter Marcia Sanderse van de commissie Inclusie, Diversiteit en Gelijkheid binnen het ziekenhuis. De inzet van de service maakt het ziekenhuis inclusiever en toegankelijker, waardoor er gelijkwaardigere toegang tot zorg ontstaat. “Teletolk helpt mensen om de regie over hun zorg te nemen.”

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    Gemeenten stappen vanaf 2026 gefaseerd over op nieuw PGB Portaal

    Vandaag om 16:00
    • Gehandicaptenzorg

    Ouderen en mensen met beperking in Wlz vaak dubbel verzekerd voor tandarts en fysio

    5 december 2025 om 09:28

Aankomende evenementen

09 Dec
Het Luchtmoment door Sociom
  • Noord-Brabant
10 Dec
Lotgenotencontact voor Mantelzorgers (donderdag) – West Maas en Waal door Sociom
  • Gelderland
11 Dec
Kerstmarkt bij OlmenEs
  • Friesland