20 februari 2025 om 11:04
< 1 min lezen

Teletolk voor slechthorende en dove patiënten Ziekenhuis Rivierenland

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky

Sinds kort werkt Ziekenhuis Rivierenland in Tiel met de Teletolk-service van Tolk Contact. De dienst is speciaal bedoeld voor patiënten met een auditieve- of spraakbeperking. Ze kunnen een tolk in gebarentaal, spraak of tekst inzetten voor communicatie met het ziekenhuis. Dit meldt Ziekenhuis Rivierenland.

Gebruikers van de Teletolk kunnen hier verbinding mee leggen door op een knop te likken die op de online contactpagina van het ziekenhuis staat. Vervolgens kunnen ze zelf de gewenste tolk inschakelen om met de Tielse zorginstelling te kunnen praten. Mensen met gehoorverlies of een spraakbeperking hebben hiermee dezelfde toegang tot zorg als mensen zonder deze beperkingen.

Teletolk neemt barrières weg

“Bij Ziekenhuis Rivierenland willen we dat iedereen zich gehoord en gezien voelt. Teletolk helpt ons om barrières weg te nemen”, zegt voorzitter Marcia Sanderse van de commissie Inclusie, Diversiteit en Gelijkheid binnen het ziekenhuis. De inzet van de service maakt het ziekenhuis inclusiever en toegankelijker, waardoor er gelijkwaardigere toegang tot zorg ontstaat. “Teletolk helpt mensen om de regie over hun zorg te nemen.”

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    Minder mensen op wachtlijst voor langdurige zorg

    14 maart 2025 om 10:49
    • Gehandicaptenzorg

    ‘In AI-beleid voor de zorg moet speciale aandacht komen voor landurige zorg’

    13 maart 2025 om 12:56

Aankomende evenementen

16 Mar
V&VN Congres Verzorgenden IG 2025
  • Utrecht
16 Mar
OpdeGroei25
  • Gelderland
19 Mar
ADHD in context
  • Utrecht