
Toegankelijkheid webwinkels alleen maar verslechterd
Over ruim twee maanden moeten webwinkels toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Zijn ze dat niet, dan volgt mogelijk een flinke boete. Toch gaat het de verkeerde kant op: veel populaire sites doen het juist slechter dan voorheen, blijkt uit onderzoek van toegankelijkheidsspecialist Level Level. Dit meldt MSN.
Vanaf 28 juni 2025 verplicht de European Accessibility Act (EAA) bedrijven om hun digitale diensten bruikbaar te maken voor álle consumenten. Denk aan schermlezers voor mensen met een visuele beperking en goed bruikbare knoppen en links voor mensen die problemen hebben met hun fijne motoriek. Maar de top van de Nederlandse webwinkels laat nog altijd steken vallen als het gaat om toegankelijkheid voor mensen die afhankelijk zijn van slechts een toetsenbord en/of schermlezer.
Apple scoort het beste, terwijl HEMA het slechtst scoort
Level Level testte vijftien grote webshops op achttien essentiële handelingen. Slechts drie slaagden met een ruime voldoende. Apple scoorde 92 procent, Jumbo 83 en MediaMarkt 72. Aan de onderkant bungelen HEMA (34 procent), HelloFresh (45 procent) en Coolblue (54 procent). Op hun sites is zelfs een simpele bestelling zonder muis onmogelijk. Ook de sites van H&M, Crisp en Zalando staan dat niet toe.