WoonzorgZeeland in Vlissingen mag voorlopig geen nieuwe cliënten aannemen
WoonzorgZeeland in Vlissigen mag vier maanden lang geen nieuwe cliënten aannemen. Dat mag pas weer als de 24-uurszorginstelling voldoet aan de aanwijzing van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Op dit moment zijn er risico’s in de zorg, zoals onvoldoende deskundige zorgverleners, slechts incidenteel gebruik van gedragsdeskundige ondersteuning en gebrek aan zicht op risico’s die cliënten lopen. Dit meldt IGJ.
De instelling biedt (individuele) begeleiding aan mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB), eventueel in combinatie met psychische klachten. Maar uit een inspectiebezoek op 1 juli 2025 blijk dat er ernstige tekortkomingen in de zorg zijn. Naast onvoldoende deskundigheid of structurele gedragsdeskundige ondersteuning en zicht op risico’s, gaat het ook mis met de intake. Die is er namelijk ook niet structureel. Incidenten krijgen daarnaast onvoldoende gevolg, waardoor zorgverleners niet leren. Ten slotte zijn er grote risico’s in het medicijnbeheer.
Onvoldoende kennis om verbeteringen door te voeren
Volgens de inspectie beschikt de bestuurder niet over genoeg kennis en kunde om de organisatie te sturen op kwaliteit en veiligheid. Eerdere verbetermaatregelen uit 2024 zijn hierdoor nauwelijks uitgevoerd. Omdat de IGJ er niet op vertrouwt dat WoonZorgZeeland zonder ingrijpen de zorg verbetert, is een aanwijzing opgelegd. Dit betekent dat de instelling tot 11 januari 2026 de tijd heeft om aan de normen voor goede zorg te voldoen. In de tussentijd is een cliëntenstop ingesteld. Pas als de normen in de aanwijzing op orde zijn, mag de zorgaanbieder weer nieuwe cliënten aannemen. Lukt het WoonZorgZeeland niet om tijdig verbetermaatregelen door te voeren, volgen mogelijk forsere maatregelen zoals een boete.