7 februari 2025 om 09:42
< 1 min lezen

Cliëntenraden in de ggz kampen met tekort aan leden

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky

Veel kleine en middelgrote ggz-aanbieders hebben moeite om een stabiele cliëntenraad te behouden. Leden wisselen regelmatig, waardoor de medezeggenschap tijdelijk verzwakt. Dit is zorgwekkend, omdat een actieve cliëntenraad bijdraagt aan de kwaliteit en veiligheid van de zorg. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) benadrukt dat meer actie nodig is, meldt de IGJ.

Ggz-instellingen met tien of meer zorgverleners (bij 24-uurszorg) of 25 of meer zorgverleners (bij ambulante zorg) moeten een cliëntenraad hebben. Deze raad denkt mee over zorgkwaliteit, huisvesting en incidentenanalyses. Bestuurders waarderen de inbreng, maar vinden soms dat cliëntenraden kritischer mogen zijn.

Moeite om leden te vinden

Cliëntenraden worden vaak op tijd betrokken bij beslissingen. Ze krijgen ondersteuning, zoals trainingen en een vaste ondersteuner. Toch blijkt uit een steekproef van de IGJ bij elf ggz-organisaties dat veel raden moeite hebben om voldoende leden te vinden. Dit maakt continuïteit lastig.

Om cliëntenraden sterker te maken, is gerichte werving belangrijk. Bestuurders kunnen cliënten actiever benaderen voor een rol in de raad. Ook kunnen instellingen een cliëntenpanel opzetten om meer patiënten te betrekken bij beslissingen. Verder is het cruciaal dat cliëntenraden zich richten op patiëntgerichte onderwerpen en minder op interne organisatorische en geldzaken.

Relevante artikelen

Alles van ggz
    • GGZ

    Zorg-zzp’er ten onrechte verdacht van fatale steekpartij op camping

    Gisteren om 14:40
    • GGZ

    Hersenveranderingen tijdens zwangerschap gelinkt aan postpartum depressie

    Gisteren om 11:06

Aankomende evenementen

07 Apr
Zorg & ict
  • Utrecht
19 May
Nationale AI in de Zorg Congres
  • Noord-Holland
26 May
Dokter in de Zaal: alles over radiologie
  • Drenthe