Documentaire ‘2Doc: Help me’ biedt confronterend inkijkje in de ggz-wereld
De telefoon is er dag en nacht bemand. En gaat ook dag en nacht. Mensen in nood zoeken contact met het Crisisinterventieteam (CIT) van Tilburg. Mensen die geestelijk ziek zijn, bang, verslaafd, het leven niet meer zien zitten, zorgen hebben over dementerende buren of eenvoudigweg boos zijn op de wereld om hen heen. De centralisten van het CIT proberen met engelengeduld voor die oneindige stroom hulpvragen een oplossing te bedenken. De camera’s van BNNVARA volgden hen een jaar lang bij hun werk. De documentaire van regisseur Hetty Nietsch biedt een confronterend en onthullend inkijkje in de wereld van geestelijke hulpverlening. ‘2Doc: Help me!’ is donderdag 11 augustus om 22:08 uur te zien bij BNNVARA op NPO 2. Dat meldt BNN-VARA.
Het is bekend dat Nederland te maken heeft met een toenemende hulpvraag van mensen die het geestelijk niet meer kunnen bolwerken. Het zijn vaak voor de buitenwereld onzichtbare problemen die zich achter de voordeur afspelen. Vooral tijdens de corona-lockdowns was het moeilijker voor bijvoorbeeld gezinsleden om afstand van elkaar te nemen. In Tilburg heeft het CIT steeds meer bekendheid gekregen als een plek waar je – als je er niet meer uitkomt – naartoe kunt bellen. Hier zitten hulpverleners 24 uur per dag klaar om eerstelijnshulp te bieden. Als de zaken echt uit de hand lopen, gaan de hulpverleners ook op pad om ter plekke de risico’s in te schatten.
Telefonische hulpverlening
De documentaire speelt zich af op één plek: de kleine kantoorruimte die plaats biedt aan twee centralisten die de eerste telefonische opvang bieden. Over die eerste telefonische opvang gaat ‘2Doc: Help me!’ De hoofdpersoon is Sietske, een zeer betrokken en gedreven hulpverleenster die voor ieder probleem een luisterend oor heeft en probeert de bellers telefonisch bij te staan. Soms maakt ze ook ter plekke een inschatting. Een lastige taak want het is niet altijd makkelijk om een goed beeld te krijgen van wat er zich aan de andere kant van de lijn afspeelt. En het is ook niet 1-2-3 in te schatten welke hulp op dat moment toereikend is. ‘2Doc: Help me!’ schetst dit ingewikkelde speelveld van complexe hulpvraag en adequate zorg.
Door: Nationale Zorggids