16 april 2013 om 14:21
< 1 min lezen

IGZ onderzoekt afhandeling individuele zorgklachten

UTRECHT – De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) verwijst individuele klachten over de gezondheidszorg vaak (terug) naar de zorgaanbieder. Om duidelijkheid te krijgen in hoeverre die klachten zorgvuldig worden afgehandeld, is de inspectie onlangs het toezichtproject ‘Opvolging Burgerklachten’ gestart, zo meldt cliëntenorganisatie LOC Zeggenschap in zorg.

In de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz) is geregeld dat zorgaanbieders individuele klachten zelf moeten afhandelen, als het niet om een calamiteit of structurele tekortkoming in de kwaliteit van zorg gaat.

De komende maanden zullen ongeveer honderd klachten in drie sectoren worden bekeken, de specialistische somatische zorg, intramurale ouderenzorg en geestelijke gezondheidszorg (ggz). Vervolgens wordt eind dit jaar besloten of deze nieuwe werkwijze in het toezicht ook toegepast kan worden in andere sectoren.

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz

Relevante artikelen

Alles van ggz
    • GGZ

    Mensen met langdurig psychische klachten ontvangen te vaak geen passende zorg

    Gisteren om 16:31
    • GGZ

    Groene GGZ verwelkomt zorgverzekeraar a.s.r. als strategisch partner

    16 december 2025 om 15:27

Aankomende evenementen

21 Dec
Algemene rondleidingen bij OlmenEs
  • Friesland
13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg