16 augustus 2023 om 17:37
< 1 min lezen

Naasten van ggz-patiënten moeten beter ondersteund worden tijdens traject

De naasten van mensen die geestelijke gezondheidszorg (ggz) nodig hebben, moeten beter worden ondersteund door de hulpverleners in de sector, zegt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugdhulp (IGJ) in een rapportage over kleine en middelgrote ggz-aanbieders in het afgelopen jaar.

Goede zorg betekent dat een aanbieder cliënten én hun naasten ondersteunt, benadrukt de organisatie. “Geef meer aandacht aan de vragen en de behoeften van naasten. Dit kan via het aanbieden van familiebijeenkomsten of doorverwijzen naar zelfhulpgroepen. Een naaste die goed geholpen wordt, is beter in staat om een cliënt voor een langere tijd te ondersteunen.”

Druk verlichten

Dit kan de behandelperiode van de cliënt verkorten en wachttijden verminderen, zegt de inspectie. De druk op de sector is nog steeds enorm. Kleine en middelgrote ggz-aanbieders kunnen ook een grotere rol spelen bij het verlichten van de druk op de ggz, schrijft de IGJ verder, bijvoorbeeld door officiële samenwerkingsverbanden aan te gaan met grote ggz-instellingen.

“Ook zouden ze vaker betrokken moeten zijn bij regionale overleggen om de toegankelijkheid tot de ggz te vergroten en wachttijden te verlagen. Partijen zijn van elkaar afhankelijk om wachttijden in de ggz te verminderen.” In 2022 ging de IGJ bij 47 kleine en middelgrote ggz-aanbieders poolshoogte nemen. Het gaat om de groep met een omzet tussen 700.000 en 60 miljoen euro.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van ggz
    • GGZ

    Amsterdam van dubieuze kroon verstoten en is niet meer hoofdgebruiker cocaïne

    5 december 2025 om 08:44
    • GGZ

    Finasteride en ernstige psychische klachten: wat weten we tot nu toe?

    4 december 2025 om 08:48

Aankomende evenementen

09 Dec
Het Luchtmoment door Sociom
  • Noord-Brabant
10 Dec
Lotgenotencontact voor Mantelzorgers (donderdag) – West Maas en Waal door Sociom
  • Gelderland
11 Dec
Kerstmarkt bij OlmenEs
  • Friesland