3 maart 2025 om 10:08
< 1 min lezen

Nederlanders maken door wachtlijsten meer gebruik van online ggz

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky

Mensen maken steeds vaker gebruik van de optie om online met een ggz-behandelaar te spreken. Vooral wanneer er bij fysieke ggz-instellingen lange wachtlijsten zijn, hebben mensen baat bij digitale zorgverlening. Dit meldt NOS, die brancheorganisaties en ggz-instellingen hierover bevroeg.

Bijna alle grote ggz-aanbieders bieden online zorg, zegt de Nederlandse ggz. In twee jaar tijd is het aantal dagelijkse gesprekken bij online specialistische ggz-organisatie LMcare verdubbeld, net als bij GGZ Hulp Online. Ook Thubble ziet dat huisartsen vaker doorverwijzen naar een online aanbieder van geestelijke gezondheidszorg. In totaal zijn er zo’n tien organisaties die volledig online zorg aanbieden.

Vertrouwde omgeving

Ongeveer 100.000 mensen wachten momenteel op ggz. Digitale zorg kan de eerste druk verlichten en biedt gebruikers een groot voordeel: de sessies vinden plaats in hun eigen vertrouwde omgeving. En dit geldt ook voor psychologen. Bij LMcare werken 25 psychologen vanuit het buitenland.  En hoewel dat voor cliënten vaak geen probleem is, blijft fysieke zorg van groot belang. Digitale zorg is vaak een aanvullende vorm van hulp.

Niet voor iedereen

De Nederlandse ggz benadrukt dat online ggz niet voor iedereen geschikt is. “Ik ken gevaarlijke situaties waarbij iemand tijdens een digitaal gesprek een ernstig crisis kreeg. Dan is de afstand een groot probleem. Als mensen suïcidaal zijn of zichzelf pijn doen, is het verstandig om fysiek af te spreken.”

Relevante artikelen

Alles van ggz
    • GGZ

    Nederlanders slikken meer pakketgeneesmiddelen

    14 maart 2025 om 12:54
    • GGZ

    De Nederlandse ggz trekt aan de bel over toenemend aantal jonge gokverslaafden

    14 maart 2025 om 11:43

Aankomende evenementen

16 Mar
OpdeGroei25
  • Gelderland
16 Mar
V&VN Congres Verzorgenden IG 2025
  • Utrecht
19 Mar
ADHD in context
  • Utrecht