Logo_ggz_nederland_logo

Vrijdag werd bekend dat accountants bij de jaarlijkse controle van de jaarrekeningen van ggz-instellingen teveel onzekerheden aantreffen om een goedkeurende verklaring te kunnen afgeven. Dat komt omdat de regels voor het declareren van DBC's te onduidelijk zijn. Bovendien moet er worden gewerkt met aanvullende regels die met terugwerkende kracht geldig zijn tot een periode van wel vijf jaar. Dat meldt GGZ Nederland.

Volgens de brancheorganisatie voor instellingen in de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg is het DBC-systeem zo ingewikkeld geworden dat het praktisch onuitvoerbaar is. DBC staat voor diagnose behandeling combinatie. Het is een code die wordt gebruikt om de diagnose en alle stappen in de behandeling van een gezondheidsklacht vast te leggen, zodat niet alle stappen apart gedeclareerd hoeven te worden.

GGZ Nederland pleit voor een drastische versimpeling van de manier waarop de ggz-zorg nu gefinancierd en gecontroleerd wordt. Directeur Paul van Rooij: 'Er zijn te veel onlogische verschillen in de inkoop en er worden te veel eisen gekoppeld aan declaraties en facturen die met terugwerkende kracht moeten worden ingevoerd. Nog steeds zijn niet alle contracten getekend. Je kunt niet met terugwerkende kracht je administratie aanpassen.'

Volgens Van Rooij is het onmogelijk om aan al de bestaande normen en eisen te voldoen. 'Het kost buitenproportioneel veel geld en tijd om die laatste procenten kloppend te krijgen. Als er niks verandert gebeurt dit volgend jaar weer, de transities naar de WMO en de jeugdwet maken het straks  allemaal nog ingewikkelder. Het ontbreken van goedkeurende verklaringen maakt het onmogelijk voor onze leden om in deze krappe tijd een lening te krijgen bij een bank, tenzij tegen hoge kosten. Dat is geld dat we in de zorg hard nodig hebben. We zitten in een fuik en we moeten er samen voor zorgen dat er beweging komt in deze situatie.'

© Nationale Zorggids