Normal_autisme_hersenen

Gezonde mensen die autisme-genen dragen, maar de stoornis uiteindelijk niet ontwikkelen, scoren gemiddeld hoger op intelligentietesten. Van de mensen die wel autisme hebben, is zeventig procent zwakbegaafd. Een klein deel is echter wel bovengemiddeld intelligent. De link, die Schotse wetenschappers ontdekten tussen bepaalde autisme-genen en intelligentie, zou dit kunnen verklaren. Dit meldt nu.nl.

De wetenschappers voerden een onderzoek uit onder 10.000 vrijwilligers. Alle proefpersonen ondergingen een intelligentietest en werden genetisch onderzocht. Gezonde mensen die wel drager zijn van autisme-genen, bleken hoger te scoren op intelligentie. Onderzoeker Nick Martin verklaart: "De link tussen autisme en een hoge cognitieve functie werd natuurlijk al vermoed. Onze studie wijst uit dat de genen voor autisme inderdaad gemiddeld genomen een klein intellectueel voordeeltje bieden aan de dragers, maar vooral als ze uiteindelijk geen autisme ontwikkelen."

"Nu we meer te weten komen over de genetische variaties die worden geassocieerd met autisme en de invloed van deze genen op hersenfunctie, kunnen we het ontstaan van autistische intelligentie mogelijk beter leren begrijpen", meent onderzoekster Toni-Kim Clarke.