Normal_app_applicatie_telefoon_mobiel

Af en toe loopt iemand ergens op vast in het leven. Vaak zijn problemen of uitdagingen zelf op te lossen, maar soms is net dat beetje extra hulp nodig. De App 'Mijn Oplossingen', ontwikkeld door cliënten, ervaringsdeskundigen, hulpverleners en het eLAB bij GgzE is de oplossing. Een app die precies aansluit op de persoonlijke behoeftes. De applicatie is mede mogelijk gemaakt door Fonds Psychische Gezondheid en is gratis beschikbaar. Dat meldt GgzE. 

In veel gevallen kan iemand in psychische nood rekenen op hulp van een behandelaar. Maar het komt vaak voor dat een behandelaar niet in de buurt is wanneer nodig. Vanuit de hulpverlening worden er standaardoplossingen aangeboden in de vorm van een zogenaamd ‘signaleringsplan’. Een ‘signaleringsplan’ is een lijst met standaardoplossingen voor een psychisch (kritieke) situatie. Deze oplossingen worden later in het behandeltraject op maat gesneden. Dit werkt goed, zolang het ‘signaleringsplan’ bij handen is in geval van nood.

De app ‘Mijn oplossingen’ is een webbased app die gratis op elk type smartphone of tablet met een internetverbinding te benaderen is. Een app waarin alle oplossingen altijd beschikbaar zijn. De applicatie is niet alleen bedoeld voor cliënten. Iedereen kan de app gebruiken, ongeacht of er hulp nodig is. Het kan gebruikt worden voor angst, depressieve gevoelens, dwanggedachten, maar ook stoppen om te stoppen met roken of beginnen met afvallen.

Alle gegevens die in de app ingevoerd worden zijn enkel en alleen door de persoon zelf te benaderen via een eigen account. Een ander, bijvoorbeeld een hulpverlener of een medewerker van het beheer van de app, kan niet bij deze gegevens. Mocht iemand de gegevens toch willen delen, dan moet de app in het bijzijn van iemand anders geopend worden en de informatie in de app aan deze persoon getoond worden. De app biedt geen mogelijkheid tot delen.
 
©Nationale Zorggids