Normal_hulplijn_telefoon

Dinsdag is de actie ‘Met wie heeft u een appeltje te schillen?’ van start gegaan. De actie is bedoeld voor iedereen met een fysieke of psychische aandoening die een geschil heeft met zijn werkgever, zorgverzekeraar of arts. Alle problemen kunnen gemeld worden bij het Nationale Zorgnummer. Dat meldt Ieder(in). 

Wie kampt met een fysieke of psychische aandoening kan hierdoor problemen hebben met zijn werkgever. Of kan het niet eens zijn met zijn zorgverzekeraar over een vergoeding of over een behandeling van de arts. Het Nationale Zorgnummer biedt zorg, ondersteuning en participatie. Met de actie ‘Met wie heeft u een appeltje te schillen?’ roepen de initiatiefnemers van het Nationale Zorgnummer mensen op hun ervaring en knelpunten te delen.

Het Nationale Zorgnummer geeft steun en stem. “Hoe meer mensen ons laten weten met wie ze een appeltje te schillen hebben, hoe meer mensen we verder kunnen helpen. En door alle knelpunten en vragen over zorg en ondersteuning te verzamelen, hebben wij als belangenbehartigers beter in beeld wat ons te doen staat”, aldus de initiatiefnemers.

Wie belt of mailt krijgt een deskundig advies van een van de medewerkers. En informatie waarmee iemand direct zelf aan de slag kan. Alle vragen en meldingen die binnenkomen, worden door de organisaties achter het Nationale Zorgnummer ook gebruikt voor belangenbehartiging.

De komende weken gaat een team van het Nationale Zorgnummer het land in om mensen naar hun ervaringen te vragen en - zo mogelijk - ter plekke verder te helpen. Dat doen ze bijvoorbeeld in winkelcentra, maar ook bij zorginstellingen.

Het Nationale Zorgnummer is de advieslijn voor mensen die zorg of ondersteuning nodig hebben. Het is de gezamenlijke hulp- en meldlijn van Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland. 

Door: Redactie Nationale Zorggids