Normal_telefoon__app__apps__data__mobiel

Hoewel veel therapeuten nog terughoudend zijn met het gebruik van e-mental health, blijken cliënten juist open te staan voor het gebruik van digitale diensten. Ook binnen de geestelijke gezondheidszorg (ggz) wordt steeds meer ingezet op het gebruik van e-health, waardoor persoonlijk contact sneller en effeciënter kan. Daarvoor moeten wel alle spelers gemotiveerd zijn om de diensten zo optimaal mogelijk te gebruiken. Dit meldt Skipr. 

E-health wordt in de zorg steeds vaker ingezet, wat snel contact mogelijk moet maken en behandelingen van vergemakkelijken. Uit onderzoek van organisatieadviesbureau P5COM naar de succes-en faalfactoren van e-mental health, komt naar voren dat de spelers nog niet allemaal op dezelfde lijn zitten. Therapeuten zien e-mental health als een goedkopere oplossing voor face-to-face contact met de cliënten. Bestuurders en het management hebben vaak geen duidelijke visie omtrent e-mental health en schuiven de implementatie voor zich uit.

Toch zijn het juist de cliënten die overwegend zeer enthousiast reageren op de digitale diensten. Wanneer meer cliënten gebruik willen maken van e-mental health, zouden therapeuten overgehaald kunnen worden om ook de diensten te gaan gebruiken. De hogere leeftijd van therapeuten kwam uit het onderzoek als hindernis naar voren. Door het platform gebruiksvriendelijk in te richten worden alle partijen verleid om het te gaan gebruiken. Apps voor de smartphone, online trainingen en online dagboeken zijn manieren om cliënten via een digitale omgeving te helpen bij hun behandelingen of in het contact met hun behandelaar.

Door: Redactie Nationale Zorggids