Normal_eenzaam_depressie_ggz_verdriet

De juiste eiwitten, evenwichtig eten, onverzadigde vetten of goede suikers...allerlei eettips die volgens verschillende onderzoeken een depressie tegengaan. De afgelopen paar jaar zijn er allerlei onderzoeken geweest over diëten en depressies en daar is vaak veel over te doen. Want helpt goed en evenwichtig eten echt tegen een depressie? Vandaag zetten we de verschillende studies voor je op een rij. 

Australisch onderzoek: ‘Bezoek diëtist en verbeter je mentale gezondheid’

Australische onderzoekers beweren dat zeven bezoeken aan een diëtist bijdragen aan een betere mentale gezondheid. Binnen hun onderzoek wilden ze aantonen dat gezond eten een rechtstreeks effect heeft op de gemoedstoestand, waarbij 67 patiënten werden onderzocht. De helft werd naar een diëtist gestuurd en de andere helft kreeg ondersteunende gesprekken aangeboden. Volgens de onderzoekers genas ongeveer 30 procent van de gezonde eters van zijn depressie.

De studie van de Australiërs stuit op veel weerstand uit Nederland. Met name omdat hoofdonderzoeker Felica Jacka de patiënten zouden hebben gemanipuleerd door verwachtingen te scheppen. Voorafgaand aan het onderzoek kwam Jacka namelijk op de radio om via een oproep deelnemers te werven. Zij vertelde daarbij al dat bewezen was dat gezonde voeding een depressief persoon helpt.

Fins onderzoek: ‘Eet gezond en verklein kans op ernstige depressie’

Het advies van Finse wetenschappers aan mannen luidt: eet gezond en verklein daarmee het risico op een ernstige depressie. Niet alleen een gezond voedingspatroon gaat een depressie tegen, maar ook gewichtsverlies zou depressieve symptomen tegengaan.

Zo zouden groenten, fruit, vis, kip, magere kaas en volkoren granen  het risico op een depressie verlagen en bovendien zouden bestaande symptomen erdoor verminderen. Foliumzuur schijnt ook te helpen volgens de Finnen, en dan met name bij mannen.

Suiker wordt juist ten zeerste afgeraden omdat het product juist zou bijdragen aan de ontwikkeling van een depressie. Andere producten als croissants, worst, friet en ander bewerkt eten zouden hier ook aan bijdragen. Mannen die hier veel van eten hebben 41 procent meer kans op een depressie. De Finse onderzoekers leggen niet per se een direct verband tussen voeding het ontstaan van een depressie, maar kunnen het ook koppelen aan het feit dat depressieve mensen ongezond eten.

“Het is waarschijnlijk dat mensen met een depressie maaltijden eten die onvoldoende voedzaam zijn en als gevolg daarvan een tekort hebben aan vitamines en mineralen”, zei hoofdonderzoeker Anu Ruusunen.

Daarom volgde ze ook mensen die voor de start van het onderzoek gezond waren. “We stelden hun voedingspatroon vast en volgden hen daarna dertien tot twintig jaar. Het dieet was dus gemeten voordat mensen depressief werden, en daarom is het onwaarschijnlijk dat er sprake is van een kip-en-eiprobleem en dat dit onze resultaten heeft beïnvloed.”

Frans onderzoek: ‘Dit is hét anti-depressiedieet’

Franse professor Florian Ferreri zegt het volgende: “Eet eieren, vette vis, erwten, kaas, yoghurt en groene bladgroenten en verbeter je mentale gezondheid.” Het gaat volgens hem vooral om het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen als eiwiten, zink, koper en vitamines B & C.

Ferreri heeft zelfs regels opgesteld voor een goed anti-depressiedieet

  1. Eet evenwichtig.
  2. Kies voor eiwitten die in onder meer eieren, magere melk, harde kaas en peulvruchten zitten
  3. Ga voor onverzadigde vetten en vergeet de omega 3-vetzuren niet
  4. Negeer verzadigde vetten 
  5. Koolhydraten zijn belangrijk, dus eet ook rijst, granen en volkoren brood
  6. In volkoren rijst en bananen zitten magnesium en dat is ook een belangrijke stof
  7. Vitamine B vind je in erwten, sinaasappelen, bonen, rijst, tonijn en oesters
  8. Je mag alcohol en cafeïne drinken, maar wel met mate
  9. Vergeet niet te genieten van je eten
  10. Voeding alleen is niet genoeg, durf ook om hulp te vragen als je depressief bent

Spaans onderzoek: ‘Mediterraan dieet kan depressieve klachten voorkomen’

De Spanjaarden vergeleken drie diëten met elkaar, namelijk het Mediterraan dieet, het pro-vegetarisch dieet en de alternative healthy eating-index. Door de drie diëten naast elkaar te zetten, konden ze vaststellen dat het Mediterraan dieet, waarbij veel fruit, groenten, peulvruchten en noten gegeten worden, depressieklachten kunnen voorkomen.

Binnen het Mediterraan dieet mag ook vlees gegeten worden, maar niet teveel. Bewerkt voedsel wordt ook door de Spanjaarden ten zeerste afgeraden. De overige twee diëten zijn door enkele aanpassingen te doen ook geen verkeerd middel om depressies tegen te gaan, zeggen ze. Zo lijkt het pro-vegetarisch dieet in principe heel erg op het Mediterraan dieet, je eet daarbinnen echter helemaal geen vlees meer. En de healthy eating-index hebben de Spanjaarden zo aangepast, dat het aansluit op de eetgewoonten van de Spaanse bevolking.

Amerikaans onderzoek: ‘Relatie tussen ketogeen dieet en geestelijke gezondheid’

Binnen het ketogeen dieet, eet je minder koolhydraten en meer vetten. Koolhydraten zijn volgens diverse wetenschappers slecht voor de gezondheid van je hersenen en daarom raden Amerikaanse onderzoekers een dieet van avocado, noten, zuivel, vis en gras gevoed vlees aan.

Eén vrouw die niet meedeed aan het onderzoek, maar uit zichzelf aan het Atkinsdieet begon viel harstikke veel af én werd minder depressief. 

Nederlands onderzoek: ‘Torenhoge verwachtingen eventueel bijstellen’

Twee Amsterdamse hoogleraren zijn momenteel bezig met een grootschalig onderzoek waarbinnen zij een dieet hopen te vinden die helpt tegen depressies, adhd of autisme. Ingeborg Brouwer en Marjolein Visser willen weten of voeding en/of voedingssupplementen een depressie of andere beperking in de hersenen kan voorkomen. Zo doen onderzoek op tweeduizend proefpersonen met stemmingsklachten. De ene helft krijgt een placebo en de andere helft een pil die onder meer vitamine D, visvetzuur, selenium, foliumzuur en calcium bevat.

Beide vrouwen zijn terughoudend over voorgaande onderzoeken en zijn daarom ook voorzichtig met hun eigen uitspraken. Ze hopen dan ook niet zozeer een relatie te vinden tussen de voedingsstoffen en gezonde hersenen, maar gaan meer uit van een ‘mentale kapstok’ van een nieuw eetpatroon.

“Het geeft structuur als je bewust inkopen moet doen, zelf gaat koken en vaste eetmomenten invoert. Dat effect moet je niet onderschatten”, zegt Visser. Beide vrouwen zijn er echter niet van overtuigd dat ze iets gaan vinden wat de gezondheidszorg zal veranderen. “Als wij niks kunnen vinden, kunnen we met zijn allen die torenhoge verwachtingen wat bijstellen.” Eind dit jaar hopen zij hun bevindingen te kunnen delen.

Of de landen en hun betrokken onderzoekers gelijk hebben, weten we eigenlijk nog niet. Omdat het er kortweg op neer komt dat er nog te weinig wetenschappelijk bewijs is en het causaal verband tussen eten en de hersengezondheid nog niet is aangetoond. Afwachten dus!

Door: Redactie Nationale Zorggids