Normal_hulplijn_telefoon

Sensoor gaat vanaf 1 januari 2019 door het leven als De Luisterlijn. Dit heeft Prinses Beatrix vanmorgen onthuld. De zelfstandige hulplijnen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht fuseren en mede daarom was een nieuwe naam nodig. Dit melden Sensoor en Skipr. 

Ondanks het feit dat Sensoor jaarlijks 450.000 oproepen ontvangt, verwacht het de toegankelijkheid van de luisterlijn met de nieuwe naam te verbeteren. Om zo nog meer mensen te bereiken die behoefte hebben aan een luisterend oor.

In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is opgenomen dat er voor elke Nederlander een anoniem luisterend oor beschikbaar moet zijn. Om deze dienst uit te voeren, is er een aansprekende en herkenbare naam nodig. En daarom is voor de Luisterlijn gekozen. Mensen kunnen hier terecht voor een gesprek over hun psychische problemen, eenzaamheid of voor een gesprek over een ingrijpende levensgebeurtenis.

Stijgende behoefte

In de eerste tien maanden van 2018 werden er 36 procent meer chatgesprekken gevoerd dan in heel 2017. 41 procent van deze gesprekken werd gevoerd door jongeren tot 25 jaar. Steeds vaker is eenzaamheid, ook onder jongeren, het onderwerp van gesprek. Maar ook ouderen hebben sterk de behoefte aan een luisterend oor. 

Door: Redactie Nationale Zorggids