De Nederlandse Ggz is 'niet blij' met sponsordeal Ajax en gokbedrijf Unibet

De Nederlandse ggz noemt het "jammer" dat Ajax een sponsorovereenkomst heeft gesloten met het online gokbedrijf Unibet. "Als zo’n sterk merk zich verbindt aan een onlinegokbedrijf, krijgen mensen een positief gevoel bij gokken", aldus voorzitter van de brancheorganisatie voor de geestelijke gezondheidszorg Ruth Peetoom.

Ajax maakte de meerjarige overeenkomst met Unibet dinsdag bekend. Het bedrijf mag sinds juni online gokken aanbieden in Nederland. Volgens Ajax gaan Unibet en de voetbalclub zich naast de commerciële samenwerking ook inzetten voor "preventie van matchfixing, mentale gezondheid en verantwoord spelen".

Volgens de Nederlandse ggz staat het sponsorcontract echter "haaks op alle inspanningen om gokverslaving tegen te gaan". Minister voor rechtsbescherming Franc Weerwind werkt op aandringen van de Tweede Kamer aan een wettelijk verbod op zogenoemde ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen. Het gaat om reclames waar mensen niet actief naar hebben gezocht. Eerder ontstond al ophef over reclames voor gokbedrijven met bijvoorbeeld oud-voetballer Wesley Sneijder.

Rolmodel

"Vergis je niet", zegt Peetoom, "spelers van Ajax zijn een rolmodel. Als die online gokken promoten, zullen mensen dat gaan uitproberen - met name jongeren." De kans om vervolgens verslaafd te raken aan online gokken is volgens de Nederlandse ggz "niet gering". Peetoom: "Je kunt veel, vaak en snel spelen, en hebt direct resultaat."

Meer clubs kondigden onlangs een overeenkomst met een onlinegokbedrijf aan. Zo maakte ADO Den Haag bekend samen te gaan werken met Bingoal. Ook het stadion van de club wordt naar het bedrijf vernoemd. Het Alkmaarse AZ ging eveneens in zee met een onlinegokbedrijf. Kansino is vanaf 1 juli 'hoofdpartner' van de club.

Door: ANP