18 maart 2025 om 16:31
< 1 min lezen

Onderzoek: ADHD en leerstoornissen delen genetische oorsprong

Een aanzienlijk deel van de kinderen met ADHD heeft ook moeite met lezen, schrijven of rekenen. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat ruim een op de drie kinderen met ADHD daarnaast ook dyslexie of dyscalculie heeft. De onderzoekers concluderen dat deze leerstoornissen niet direct door ADHD worden veroorzaakt, maar waarschijnlijk een gedeelde genetische oorsprong hebben. Dit meldt Hart van Nederland.

In een studie onder meer dan 19.000 kinderen ontdekten wetenschappers dat de erfelijke aanleg voor ADHD ook het risico op leerstoornissen verhoogt. De bevindingen zijn dinsdag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Psychological Science. De onderzoekers baseerden zich op gegevens van tweelingen en hun gezinnen, waarbij de kinderen op 7- en 10-jarige leeftijd werden onderzocht.

ADHD en dyslexie meest voorkomende combinatie

ADHD kent verschillende vormen, waaronder concentratieproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit. Wereldwijd heeft naar schatting 1 op de 20 mensen ADHD-kenmerken, hoewel niet iedereen hierdoor hinder ondervindt. Binnen de groep met ADHD komt dyslexie het vaakst voor.

Belang voor onderwijs en behandeling

De resultaten onderstrepen het belang van gerichte behandeling. De onderzoekers waarschuwen dat het behandelen van ADHD niet automatisch leerproblemen verhelpt, en vice versa. Dit betekent dat scholen en behandelaars specifieke ondersteuning moeten bieden voor zowel ADHD als leerstoornissen, in plaats van te verwachten dat de ene aanpak beide problemen oplost.

Relevante artikelen

Alles van ggz
    • GGZ

    Moord op ggz-verpleegkundige Mondriaan: rechtbank legt zwaardere straf op dan eis OM

    7 november 2025 om 11:55
    • GGZ

    MIND: ‘Voorkom dat ggz-patiënten de rekening betalen in 2026’

    7 november 2025 om 09:49

Aankomende evenementen

11 Nov
Course: Participatory action research
  • Noord-Holland