Personeel ggz-instelling voelt zich veiliger door chatgroep
Sinds de invoering van een proef met tablets zeggen medewerkers van de Amsterdamse ggz-instelling Inforsa zich veel veiliger te voelen tijdens hun werk. Naast een experiment met digitale dossiers word de tablet door het personeel ook gebruikt om via een chatgroep contact met elkaar te houden tijdens huisbezoeken. Dat meldt Metronieuws.
De medewerkers kregen een tablet van het bedrijf vanwege een proef met digitale dossiers. Het behandelend team startte via de chatfunctie een groepsgesprek, zodat ze elkaar op de hoogte kunnen houden van wat ze doen. Als een van hen bijvoorbeeld bij een verwarde patiënt naar binnen gaat, laat hij dat even weten. Heeft hij een kwartier later nog niet laten weten dat hij weer veilig buiten staat terwijl dat volgens de planning wel zo zou moeten zijn, dan weten de andere medewerkers dat ze actie moeten ondernemen.
Psychiaters, psychologen, verpleegkundigen en woonbegeleiders die met psychiatrische patiënten of verslaafden werken kunnen in situaties terecht komen met mensen die behoorlijk in de war zijn en daardoor agressief kunnen worden. Directeur Jeroen Lambriks: ‘Voorheen lieten de medewerkers bijvoorbeeld wel al één andere collega weten als ze bij een verwarde patiënt naar binnen gingen. Maar nu staat een heel team paraat. Dat geeft een veel veiliger gevoel. Een van de medewerkers heeft laatst bijvoorbeeld tijdens een bezoek hulp via het groepsgesprek ingeroepen. Binnen een mum van tijd stonden er extra krachten voor de deur. Het gaat allemaal veel sneller zo.’
Wel hamert Lambriks op de veiligheid van de patiëntgegevens. ‘Alles gaat anoniem. Als een medewerker zegt: ‘Ik ga nu naar binnen’, hoeft er geen naam of adres genoemd te worden. De andere medewerkers weten precies waar het over gaat omdat ’s ochtends al gezamenlijk de dag wordt doorgenomen. Daarnaast hebben we op de thuisbasis in een goed beveiligd systeem wel altijd precies staan waar iemand is.’
© Nationale Zorggids