30 maart 2018 om 10:32
< 1 min lezen

Positieve effecten adhd-medicijnen op schoolprestaties overschat

Medicatie voor kinderen met adhd heeft positieve invloed op het gedrag maar niet of nauwelijks op schoolprestaties. Dat blijkt uit een nieuwe studie van klinisch neuropsychologen van de Vrije Universiteit Amsterdam waarin zij 37 jaar onderzoek analyseerden. Zij adviseren daarom behandelaren om medicatie niet voor te schrijven met als doel schoolprestaties te verbeteren. Dit meldt de Vrije Universiteit.

Zeventig procent van de kinderen met adhd heeft baat bij medicatie als het gaat om het verminderen van bekende klachten als aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit. Methylfenidaat – de werkzame stof in medicijnen zoals zoals Ritalin of Concerta – zorgt ervoor dat de productiviteit van rekenen met 8 procent toeneemt en de nauwkeurigheid van het rekenen met 3 procent. Het leidt niet tot verbeteringen in de nauwkeurigheid van het lezen. De verbeteringen in schoolprestaties zijn klein vergeleken met verbeteringen in het gedrag.

Klinisch neuropsycholoog Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam: “Kinderen met adhd hebben vaak een achterstand in lezen en rekenen. De effecten van medicatie zijn te klein om er voor te zorgen dat kinderen met adhd op het niveau van hun leeftijdsgenoten gaan presteren. Voor behandelaren is het daarom bij het voorschrijven van medicijnen voor adhd belangrijk om te weten dat de effecten op schoolprestaties klein zijn. Een oudertraining en/of een combinatie van ouder- en leerkrachttraining heeft een positiever effect op schoolprestaties, maar meer onderzoek is nodig om dit te bevestigen. Het is belangrijk dat behandelaren, zoals huisartsen, de vaak hoge verwachtingen van ouders en leerkrachten over de effecten van medicatie op schoolprestaties bijstellen.”

Kortekaas-Rijlaarsdam: “Uit het rapport van de Gezondheidsraad van 2014 komt naar voren dat het aantal kinderen tussen de 4-18 jaar dat methylfenidaat kreeg voorgeschreven sinds 2003 is toegenomen van 1 procent naar ruim 4 procent. Uit onze resultaten blijkt dat de behandelaars terughoudend moeten zijn met het voorschrijven van medicatie wanneer ze zien dat de nadruk ligt op de aanpak van teruglopende schoolprestaties.”

Door: Redactie Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van ggz
    • GGZ

    Medewerker Pluryn verloor USB-stick met gegevens medewerkers en cliënten

    Vandaag om 14:29
    • GGZ

    Psychose sneller en beter te behandelen met Virtual Reality dan met CGT

    Gisteren om 08:35

Aankomende evenementen

19 Sep
Jong & Parkinson event | derde zaterdag van september
  • Gelderland
02 Oct
Borstvoedingscafé
  • Friesland
05 Oct
Regionaal IC-café over delier
  • Noord-Brabant