Replicatie-onderzoek kan resultaten psychologie vaak niet bevestigen
Bij replicatie-onderzoek in de psychologie lukt het vaak niet om de resultaten van eerder onderzoek te bevestigen. Dat is de kern van de ‘reproduceerbaarheidscrisis' in de wetenschap. Een vaak gehoorde verklaring voor niet repliceerbare bevindingen in replicatie-onderzoek is dat het onderzochte effect ‘heterogeen’ is, wat wil zeggen dat het varieert in verschillende situaties. Bij het meeste replicatie-onderzoek is echter geen tot weinig sprake van heterogeniteit, blijkt nu uit onderzoek van Tilburg University dat pas gepubliceerd is in het gerenommeerde tijdschrift Psychological Bulletin. Dit meldt Tilburg University.
Bij replicatie-onderzoek in de psychologie lukt het vaak niet om de resultaten van eerder onderzoek te bevestigen. Dat is de kern van de ‘reproduceerbaarheidscrisis’ in de wetenschap. Een vaak gehoorde verklaring voor niet repliceerbare bevindingen in replicatie-onderzoek is dat het onderzochte effect ‘heterogeen’ is, wat wil zeggen dat het varieert in verschillende situaties. Bij het meeste replicatie-onderzoek is echter geen tot weinig sprake van heterogeniteit, blijkt nu uit onderzoek van Tilburg University dat pas gepubliceerd is in het gerenommeerde tijdschrift Psychological Bulletin. Dit meldt Tilburg University.