Wachttijden in ggz zijn verleden tijd door online behandelingen DiSofa
Met de oprichting van DiSofa hoeven Nederlanders niet meer te wachten tot er plek voor hen is binnen de reguliere geestelijke gezondheidszorg (ggz). DiSofa, afgeleid van digitale sofa, biedt enkel online hulp dat geboden wordt door gekwalificeerde gezondheidszorg-psychologen. De wachttijden in de ggz kunnen oplopen tot vele weken en niet iedereen kan zo lang op behandeling wachten. Bovendien is de online hulp veel goedkoper en helpt het om de zorgkosten te drukken. Dit meldt Skipr.
Het initiatief voor een digitaal platform kwam van bestuurder Marijke van Putten van GGZ Noord-Holland Noord (GGZ NHN). Zij wilde iets digitaals ontwikkelen dat de wachttijden zou verkorten en het personeelstekort zou oplossen. Uiteindelijk was het de innovatieve ziekenhuisapotheker Joris Arts die DiSofa lanceerde.
Er wordt enkel digitale zorg aangeboden, waardoor een duur kantoorpand niet nodig is. Mensen die zorg nodig hebben, kunnen op ieder moment contact zoeken met hun behandelaar via de computer, telefoon en tablet. “Doordat wij ook psychologen in dienst hebben in andere tijdzones, is ‘tijd’ een heel flexibel begrip voor DiSofa”, aldus Arts.
Op dit moment wordt er alleen generalistische basis-ggz voor volwassenen aangeboden bij DiSofa. Echter is het plan om in de toekomst uit te breiden met specialistische ggz. Arts stelt dat zorgverzekeraars de zorg bij zijn online platform vergoeden.
Door: Redactie Nationale Zorggids