28 augustus 2015 om 09:27
< 1 min lezen

Xtc gebruikers steeds vaker verleid met ‘snoepjes’

Steeds vaker worden gebruikers van xtc verleid door het uiterlijk van de pil. De soorten zijn volgens het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) in de afgelopen zes jaar verachtvoudigd. Dat meldt de NOS. 

“Dat geeft aan dat de concurrentie tussen xtc-producenten groot is”, zegt Marnix Hoitink van het NFI. “Het zou weinig nut hebben om zoveel moeite te doen, als je de tabletten toch wel kwijt kunt.” Producenten maken zelfs speciale pillen voor bijvoorbeeld het dancefestival Defqon.

Producenten maken de pil in de meest creatieve vormen, zoals een hartje, een klavertje of een pil waar het logo Heineken of van ijsmerk Ola op staat. “Blijkbaar inspireert ons merk mensen tot creatief gebruik van het logo”, zegt een woordvoerder van Ola. “Maar het gebruik op deze manier is vanzelfsprekend absoluut niet in lijn met wat we als merk willen uitstralen.”

Het NFI waarschuwt gebruikers voor de illegale pil, omdat er mogelijk verkeerde stoffen in kunnen zitten. Een pil kan er van buiten precies hetzelfde uitzien als een andere pil, maar kan toch andere stoffen bevatten. Wie toch xtc wil gebruiken, kan de pil het beste eerst laten testen. 

Relevante artikelen

Alles van ggz
    • GGZ

    Veldzicht moet plek bieden aan gevaarlijke asielzoeker met psychische klachten

    Vandaag om 12:58
    • GGZ

    Healingsessie met paddo’s eindigt fataal: OM eist celstraf

    Gisteren om 13:21