23 januari 2014 om 11:59
< 1 min lezen

‘Anorexiapop’ schiet in verkeerde keelgat bij gezondheidsorganisaties

Een speelgoedpop waarvan het hoofd wegdraait tijdens het voeren met een lepel leidt tot verontwaardigde reacties van gezondheidsorganisaties. Dat meldt GGZ Nieuws.

De zogenoemde anorexiapop wordt door het Spaanse speelgoedbedrijf Famosa in februari op de markt gebracht. De nieuwe pop zal door het leven gaan als de ‘Nenuco eet niet’-pop. Wanneer iemand met een lepel in de buurt van haar mond komt, draait de pop haar hoofd weg door een magneet. Pas wanneer de lepel perfect voor haar mond gehouden wordt, zal de pop het voedsel tot zich nemen.

Heel wat gezondheidsorganisaties in Groot-Brittannië, waar de pop vanaf februari te koop zal zijn, vinden het idee ongepast. ‘Zo worden kinderen al veel te vroeg geconfronteerd met eetstoornissen’, zegt Chris Leaman van YoungMinds, dat fondsen werft om eetstoornissen te behandelen bij jongeren en adolescenten. ‘De pop doet jongeren denken dat het normaal is om eten te weigeren. Het zou fout zijn de pop op de markt te brengen, want we willen niet dat kinderen erdoor beïnvloed worden.’

Het speelgoedbedrijf ziet geen problemen in het op de markt brengen van de pop. ‘Wij willen het gewoon zo realistisch mogelijk maken. Het is nu eenmaal zo dat sommige kinderen moeilijk eten. De bedoeling is om het kind ertoe aan te zetten meer moeite te doen om de pop te laten eten, zoals een ouder doet met zijn of haar kind.’

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van jeugdzorg
    • GGZ

    Mensen met langdurig psychische klachten ontvangen te vaak geen passende zorg

    Gisteren om 16:31
    • GGZ

    Groene GGZ verwelkomt zorgverzekeraar a.s.r. als strategisch partner

    16 december 2025 om 15:27

Aankomende evenementen

21 Dec
Algemene rondleidingen bij OlmenEs
  • Friesland
13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg