27 februari 2014 om 12:16
< 1 min lezen

Chatrobot kan troost bieden bij online pesten

Online pesten is een groeiend probleem maar kinderen praten niet altijd makkelijk met ouders over dit onderwerp. Een virtuele chatrobot kan dan advies en emotionele steun bieden, zo blijkt uit onderzoek van de TU Delft. Dit meldt de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Promovenda Janneke van der Zwaan onderzocht of zogeheten chatbots ook emotionele steun kunnen bieden aan kinderen die via internet worden gepest. Zij ontwierp een virtuele buddy met de naam Robin. Het figuurtje ziet eruit als Spongebob en hij kan twee dingen. Robin stelt vragen die kinderen via multiple choice kunnen beantwoorden. De chatbuddy reageert met gezichtsuitdrukkingen die emoties laten zien en vragen opmerkingen als ‘goed dat je over het pesten gepraat hebt’ of ‘hoe voel je je nu?’.

Een virtuele buddy kan nooit echt menselijk contact of therapie vervangen, benadrukt Van der Zwaan. Wel heeft haar onderzoek aangetoond dat warme virtuele persoonlijkheden mogelijk zijn en dat deze een rol kunnen spelen in emotionele steun bij pesten. Bij een proef blijkt dat kinderen positief reageren op Robin en vooral blij zijn met de praktische tips. Van der Zwaan zoekt nu investeerders om haar prototype van de troostende chatbot verder te ontwikkelen.

© Nationale Zorggids
 

Relevante artikelen

Alles van jeugdzorg
    • GGZ

    Mentale gezondheid LHBTQIA+-jongeren lijdt onder gebrek aan acceptatie en discriminatie

    19 december 2025 om 12:46
    • GGZ

    Psychiatrisch patiënt bekent dodelijke aanval op vrouw in Halsteren

    18 december 2025 om 12:37

Aankomende evenementen

21 Dec
Algemene rondleidingen bij OlmenEs
  • Friesland
13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg