
Elk kinderhart telt: landelijke campagne vraagt aandacht voor hartekinderen
In Nederland leven 25.000 kinderen met een hartafwijking. Stichting Hartekind vraagt op 11 maart met een grootschalige campagne aandacht voor deze groep. Hartafwijkingen zijn de belangrijkste doodsoorzaak bij kinderen tot 15 jaar. Alle zeven academische kinderhartcentra ondersteunen de oproep voor meer onderzoek en betere zorg. Dit meldt Stichting Hartekind.
Ambassadeurs en hartekinderen bezoeken op één dag alle kinderhartcentra. Medisch specialisten tekenen daar een steunbetuiging om bewustwording te vergroten. Directeur Zenka Reijn-Slegt benadrukt de urgentie: “Er is op dit moment structureel te weinig aandacht voor deze hele grote groep en toch is het de nummer 1 doodsoorzaak bij kinderen tot 15 jaar.”
Ambassadeur Nienke Plas is ervaringsdeskundige
Centraal in de campagne staan de verhalen van hartekinderen zoals Merel (7), Noah (7) en Fiene (9). Merel onderging al vijf hartoperaties, terwijl Noah twee jaar geleden een hartstilstand kreeg. Ook de ouders van de overleden Mette doen mee om anderen dit leed te besparen.
Bekende ambassadeurs zoals Ruben Nicolai en Nienke Plas steunen de actie. Plas bezoekt als eerste Maastricht UMC+ en spreekt uit ervaring: “Ik weet door mijn eigen hartekindje hoe het is om te horen dat je kind een hartafwijking heeft. Ik gun het andere ouders die dit meemaken zo dat hun lieve kindjes het halen. Elk kinderhart dat stopt, is er één te veel en ik hoop dat veel Nederlanders onze oproep steunen.” Aan het eind van de dag wordt de campagne officieel gelanceerd in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht.
Stichting Hartekind hoopt met deze actie meer onderzoek en bewustwording te stimuleren. Meer aandacht kan levens redden.