3 januari 2017 om 11:39
< 1 min lezen

Jeugdhulp na twee jaar niet op orde

Het nieuwe jeugdstelsel dat in 2015 in werking trad, werkt niet goed genoeg. Kinderen, jongeren en ouders die een beroep doen op jeugdhulp lopen aan tegen verschillende drempels. De meeste klachten gaan over onvoldoende informatie, onheuse bejegening en moeizaam hulp aanvragen en krijgen. Dat meldt Ieder(in).

De Monitor Transitie Jeugd verzamelde in 2015 en 2016 ruim duizend meldingen over knelpunten in de jeugdhulp. In de laatste jaarrapportage staan de klachten en aanbevelingen op een rijtje.

Twee derde van de melders weet niet waar ze met hun hulpvraag terecht kunnen. Ruim driekwart weet niet hoe de hulp aangevraagd moet worden. Uit verdiepend onderzoek en tips van de melders blijkt dat onafhankelijke cliëntondersteuning daarbij echt nodig is. Veel meldingen gingen over het tekortschieten van de informatievoorziening over jeugdhulp.   

Ruim de helft van de melders laat weten zich niet prettig te voelen bij de wijze waarop er met hen wordt gepraat. Zij voelen zich niet gehoord, met als gevolg dat zij niet de meest passende zorg en ondersteuning krijgen aangeboden. Daarnaast duurt de toewijzingsprocedure voor de hulp te lang. Andere meldingen gingen over privacy. Gemeenten gaan niet altijd zorgvuldig om met persoonlijke informatie: ze vragen meer gegevens dan nodig en gegevens worden zonder toestemming met andere instanties gedeeld.

Door: Redactie Nationale Zorggids 

Relevante artikelen

Alles van jeugdzorg
    • Jeugdzorg

    Ouders in Nederland buiten hun kind seksueel uit: ‘Onzichtbare groep slachtoffers’

    17 april 2025 om 14:07
    • Jeugdzorg

    Aandacht voor kansenongelijkheid op Dag van de Kinderarmoede

    17 april 2025 om 10:27

Aankomende evenementen

19 May
Nationale AI in de Zorg Congres
  • Noord-Holland
26 May
Dokter in de Zaal: alles over radiologie
  • Drenthe
04 Jun
Hét netwerkcongres over Data en AI
  • Zuid-Holland