16 april 2014 om 11:16
< 1 min lezen

Jongeren denken mee over campagne tegen gehoorschade

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) heeft aan de deelnemers van het Nationaal Jeugddebat in de Tweede Kamer gevraagd om mee te denken over de komende campagne tegen gehoorschade door harde muziek in het uitgaansleven. De campagne is bedoeld om jongeren bewuster te maken van het risico op gehoorschade en wat ze kunnen doen om het te voorkomen.

Er zijn signalen dat gehoorschade door harde muziek onder jongeren een groeiend probleem is. Dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dat Van Rijn in februari naar de Tweede Kamer stuurde. Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van jongeren die hebben meegedaan aan een zelftest aangeeft dat ze weleens een piep horen na het uitgaan. Zo’n 20 procent heeft die piep zelfs permanent. Dat wijst op een onherstelbare gehoorbeschadiging.

Tijdens het Nationale Jeugddebat werd door deelnemende jongeren al een aantal ideeën geopperd, zoals een campagnespot met een harde piep, ervaringsverhalen van jongeren die een gehoorschade hebben opgelopen, het verkopen van concertkaartjes in combinatie met oordoppen en een prominente rol voor bekende deejays en artiesten. Als afsluiting van het debat applaudisseerden alle deelnemers zo hard mogelijk met oordoppen in hun oren. De campagne tegen gehoorschade moet in de tweede helft van 2014 van start gaan.

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van jeugdzorg
    • Jeugdzorg

    Wat gebeurde er in de jeugdzorg in 2025? Dit viel het meest op

    24 december 2025 om 12:49
    • Jeugdzorg

    IJzertekort bij jonge meiden blijft onderschat probleem

    24 december 2025 om 10:29

Aankomende evenementen

13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg
09 Mar
Basis workshop Peristomale huidproblemen
  • Utrecht