25 september 2014 om 10:54
< 1 min lezen
‘Kans op depressie tieners verkleind met speciale lessen’
Pubers die in de eerste maanden van hun middelbaar onderwijs leren dat hun persoonlijkheid veranderlijk is ontwikkelen niet of nauwelijks symptomen van depressiviteit, zo blijkt uit onderzoek. 39 procent van hun leeftijdsgenoten die de lessen niet hadden gevolgd had hier wel last van. Dit meldt NU.nl naar aanleiding van een artikel in Clinical Psychological Science.
Onderzoekers van de Universiteit van Texas volgenden voor de studie 600 scholieren tijdens hun eerste maanden op de middelbare school. Relatief veel pubers ontwikkelen in deze periode symptomen van een depressie, bijvoorbeeld als gevolg van pesterijen, zo is in eerder onderzoek aangetoond. De helft van de deelnemers volgden lessen waarin zij leerden over de veranderlijkheid van persoonlijkheden. De theorie werd ondersteund met wetenschappelijk hersenonderzoek. Het leesmateriaal benadrukte daarnaast dat pesten niet te wijten is aan de persoonlijkheid van de persoon die gepest wordt. Negen maanden later bleek uit een ondervraging dat de leerlingen die de lessen hadden gevolgd niet of nauwelijks symptomen van depressiviteit hadden ervaren. De scholieren die de lessen niet hadden gevolgd, zo bleek uit de vragenlijst, ontwikkelden in 39 procent van de gevallen depressieve symptomen.
Of de lessen ook ingezet kunnen gaan worden om depressiviteit te voorkomen is nog niet aangetoond, aldus de onderzoekers. “We weten nog niet of deze interventies bij alle soorten scholieren even goed werken”, zo schrijft hoofdonderzoeker David Scott Yeager. “Ook is het de vraag hoe belangrijk timing is: werken de lessen ook nog als ze halverwege het eerste jaar worden gegeven?” Verder onderzoek moet dit uitwijzen.
© Nationale Zorggids