
‘Kijk naar schermtijd én schermgebruik kinderen’
Veel ouders worstelen met de vraag hoeveel schermtijd goed is voor hun kinderen. In politiek en media groeit de discussie hierover. Richtlijnen bieden houvast, maar moeten verder gaan dan alleen een maximum aantal uren, vindt Nick van Hummel van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Dit meldt het NJi.
Niet alle schermtijd heeft hetzelfde effect. Het maakt een groot verschil of een kind urenlang passief naar filmpjes kijkt of korte educatieve programma’s bekijkt, afgewisseld met actieve en sociale activiteiten. Schermtijd die waarde toevoegt, zoals videobellen met familie of het kijken van educatieve content, kan juist bijdragen aan de ontwikkeling van een kind.
Offline activiteiten
Voor jongere kinderen zijn schermen vaak minder waardevol, zegt Van Hummel. Hun ontwikkeling profiteert meer van slapen, bewegen, spelen en sociale interactie. Overmatige schermtijd kan deze essentiële activiteiten verdringen, wat hun groei en welzijn negatief beïnvloedt.
Praktische richtlijnen
Ouders en opvoeders vragen om duidelijke richtlijnen die verder gaan dan een limiet in uren. “Als ouder kun je de bestaande richtlijnen van bijvoorbeeld de Wereldgezondheidsorganisatie gebruiken”, adviseert Van Hummel.
In ons artikel ‘Tien boeken over zorg en gezondheid die je in 2025 moet lezen‘ vind je ook een handig boek over Digitale Opvoeding.