Kinderen en jongeren voorbereid op toekomst
De ambitie van de strategische onderwijsagenda 2016-2020 van de gemeente Zwolle en de onderwijspartners is om kinderen en jongeren te ontwikkelen tot zelfstandige volwassenen die goed voorbereid hun toekomst tegemoet treden. Hiervoor wordt het onderwijs niet als een alleenstaande factor gezien, maar maakt het onderdeel uit van vele andere terreinen zoals economie, arbeidsmarkt, jeugdhulp, sport, de wijken et cetera.
De ambitie van de strategische onderwijsagenda 2016-2020 van de gemeente Zwolle en de onderwijspartners is om kinderen en jongeren te ontwikkelen tot zelfstandige volwassenen die goed voorbereid hun toekomst tegemoet treden. Hiervoor wordt het onderwijs niet als een alleenstaande factor gezien, maar maakt het onderdeel uit van vele andere terreinen zoals economie, arbeidsmarkt, jeugdhulp, sport, de wijken et cetera.
- Spelen, werken en leren: hierin wordt in de volle breedte gekeken naar de ontwikkeling vanaf baby tot volwassene. Zo is er voor alle Zwolse peuters de mogelijkheid om twee dagdelen naar de peuteropvang te gaan, is er aandacht voor taalontwikkeling door de schoolbibliotheken te verbeteren en blijft er veel aandacht voor schooluitval. Eerder inzetten op loopbaanoriëntatie en begeleiding in de keuze voor het beroepsonderwijs maken onderdeel uit van deze aanpak.
- Maatschappelijke rol van het onderwijs: de school staat letterlijk en figuurlijk in de wijk en wordt daarom ook ingezet voor meer dan alleen onderwijsactiviteiten. De gemeente Zwolle wil duurzame schoolgebouwen en ziet hier een koppeling met educatie. Scholen werken daarnaast nauw samen met sociale wijkteams om de wijk- en jeugdopgaven te realiseren. Ouder- en bewonersbetrokkenheid is hierin belangrijk. Het studentenleven mag zichtbaarder en voelbaar worden in de binnenstad, daarom maakt dit ook onderdeel uit van de visie op de binnenstad.
- Vakman van de toekomst: talenten ontdekken en ontwikkelen doe je in Zwolle. Ook in de toekomst blijft Zwolle dé onderwijsstad en biedt werkgevers goed gekwalificeerd personeel. Het verbinden van het bedrijfsleven aan het onderwijs met onder andere leerwerkplekken en uitdagende opdrachten is daarbij belangrijk.