21 januari 2014 om 14:08
< 1 min lezen

Kinderen met autisme of ADHD mogelijk geen speciaal onderwijs nodig

De heersende opvatting is dat kinderen met autisme ADHD beter af zijn op een school voor speciaal onderwijs. Nieuw onderzoek zou erop wijzen dat deze kinderen evenveel vooruitgang boeken als op een speciale school. Dit meldt Universiteit Leiden.

Promovenda Regina Stoutjesdijk van de Universiteit Leiden volgde kinderen met autismespectrumstoornis (ASS), ADHD en andere leer- en gedragsproblemen in zowel het reguliere als speciaal onderwijs en vergeleek de prestaties van beide groepen kinderen. Stoutjesdijk zag in haar resultaten geen redenen om aan te nemen dat deze leerlingen zich niet ook op een gewone school goed kunnen ontwikkelen, eventueel met leerlinggebonden begeleiding.

Uit het onderzoek zou juist blijken dat ondersteuning van het gezin en de thuissituatie meer effect heeft. Vooral de thuissituatie en de relatie tussen ouders en kind blijken veel invloed te hebben op de gedragsproblemen op school van kinderen met autisme of ADHD. Bepaalde vormen van probleemgedrag kunnen bovendien zeer belastend zijn voor het gezin.

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van jeugdzorg
    • GGZ

    Mensen met langdurig psychische klachten ontvangen te vaak geen passende zorg

    Vandaag om 16:31
    • GGZ

    Groene GGZ verwelkomt zorgverzekeraar a.s.r. als strategisch partner

    Gisteren om 15:27

Aankomende evenementen

21 Dec
Algemene rondleidingen bij OlmenEs
  • Friesland
13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg