20 november 2019 om 10:49
< 1 min lezen

Kindertelefoon wordt het meest gebruikt voor mentale problemen

Kinderen maken het meest gebruik van de Kindertelefoon om te praten over hun mentale problemen. Dat blijkt uit analyse van Child Helpline International, die vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam wereldwijd 175 kindertelefoons beheert. De Kindertelefoon wordt weinig gebruikt om melding te maken van huiselijk geweld of seksueel misbruik. Dit meldt Metro Nieuws.

Wereldwijd maken de meeste kinderen contact om mentale problemen te bespreken. Het gaat daarbij onder andere om onzekerheden over het uiterlijk. Dit probleem wordt steeds groter door de aanwezigheid van social media, waarbij het vergelijken van het eigen lichaam met dat van een ander veel plaatsvindt. Ook wordt er gebeld over heftige emoties.

Toegang tot Kindertelefoon

Het gebruik over de Kindertelefoon komt naar buiten op de dag dat het VN-verdrag over kinderrechten 30 jaar geleden is aangenomen. In veel landen worden regeringen en de ICT-sector opgeroepen om een Kindertelefoon op te zetten. Via deze hulplijn kunnen kinderen in direct contact staan met een hulplijn om daar hun zorgen te uiten of voor een luisterend oor.

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van jeugdzorg
    • GGZ

    ‘Stijging uitgaven externe inhuur in de zorg onnodig en schadelijk’

    Gisteren om 13:27
    • GGZ

    Winstgroei in zorg: geestelijke gezondheidszorg en thuiszorg voorop

    Gisteren om 11:39