Normal_hulplijn_telefoon

De Kinderrechtenhelpdesk van Defence for Children heeft in de eerste helft van 2016 zevenhonderd zaken behandeld, waarvan 423 op het gebied van migratie, 257 op het gebied van jeugdrecht en 20 op het gebied van uitbuiting. Meestal nemen de ouders contact op met de helpdesk, maar kinderen, advocaten en hulpverleners doen dat ook in toenemende mate. De Kinderrechtenhelpdesk biedt juridische ondersteuning in zaken waarbij kinderrechten in het geding zijn. Dat meldt Defence for Children.

Juristen bij de helpdesk werken vanuit diverse teams samen om vragen te beantwoorden. Dagelijks nemen ouders, kinderen, advocaten en hulpverleners contact om met de Kinderrechtenhelpdesk met vragen over jeugdhulp, jeugdstrafrecht, migratie of seksuele uitbuiting.

Defence for Children merkt dat de complexiteit van de hulpvragen in de eerste helft van dit jaar erg verschillend waren. Enkele zaken zijn opgelost, voor andere zaken is meer onderzoek nodig. In sommige gevallen wordt een kinderrechtenrapportage geschreven, waarin een uitgebreide analyse van het probleem staat. Advocaten of gemachtigden kunnen dit rapportage gebruiken voor procedures. Juristen hebben in de eerste zes maanden van 2016 55 kinderrechtenrapportages geschreven voor rechtszaken. 

Door: Redactie Nationale Zorggids