Normal_drinken_bier_alcohol

Jongeren die regelmatig drankreclames op tv zien, drinken over het algemeen ook meer drankjes per maand dan leeftijdsgenoten die geen reclames zien. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Boston, Amerika. Ruim duizend tieners deden mee aan het onderzoek om de invloed van televisie en bierreclames op het drinkgedrag te bestuderen. Dit meldt Nu.nl.

Een deel van de deelnemers in de leeftijd van 13 tot 20 jaar keek televisie zonder bierreclames. Zij dronken gemiddeld 14 alcoholische drankjes per maand. De tieners die in een maand tijd wel honderden bierreclames voorbij zagen komen, dronken aanzienlijk meer glazen alcohol. Het gemiddelde van de tweede groep ligt op 33 drankjes in die maand.

Volgens de onderzoekers van de Universiteit van Boston toont dit aan dat reclamespotjes invloed hebben op het drinkgedrag van jongeren. Uit eerder onderzoek bleek ook al dat men meer drinkt als er vaker naar de televisie wordt gekeken. Echter hebben de reclamespotjes geen invloed op het merk van de alcohol die de jongeren nuttigen.

In Nederland mogen tieners vanaf 18 jaar alcohol kopen. Met de campagne NIX18 wordt aandacht gevraagd voor het verhogen van de leeftijdsgrens voor alcohol en tabak. Vanaf 1 januari 2014 is het voor jongeren onder de 18 jaar niet langer mogelijk om alcohol en sigaretten te kopen. Vandaag start de themaweek 'Nix zonder ID' van het Trimbos-instituut. Tijdens deze week staat de landelijke aanpak voor handhaving centraal, omdat nog niet alle gemeenten eenduidig toezicht houden op de vernieuwde regels.

Door: Redactie Nationale Zorggids