Normal_digitaal__computer__kind__moeder__digitale_vaardigheden__ict

Kinderen met autisme hebben vaak grote moeite om zich in te leven in een ander. Met behulp van de groepstraining Theory of Mind (ToM) leren ze sociale situaties beter in te schatten en hun sociale gedrag te verbeteren. De e-learning (ToM-e) met online oefeningen stimuleert om te oefenen met de opgedane kennis uit de groepstraining en slaat zo de brug naar het de dagelijkse praktijk. Dit meldt ZonMw

Gekeken is naar welke factoren invloed hebben op de werkzaamheid van de sociale vaardigheidstraining. Hieruit bleek dat de training effectief is voor kinderen met autisme. De training is effectief onafhankelijk van geslacht, leeftijd (7-13) en verbale intelligentie. De training was vooral effectief bij kinderen van wie de ouders geen autisme hadden. Het opleidingsniveau van ouders had geen invloed op de effectiviteit. Ook het hebben van een oudere broer of zus bleek het behandel effect te versterken.

De e-training bestaat uit online oefeningen, de zogenoemde missies. Samen met avatar ToM volgen de kinderen een 'superheldentraining'. Zo worden zij via missies op een aansprekende manier gestimuleerd om te oefenen met de opgedane kennis uit de groepstraining. Tijdens een groepsbijeenkomst oefenen de kinderen vaardigheden. Na iedere bijeenkomst oefenen ouders met hun kind de vaardigheden door online een missie uit te voeren. Bij het afronden van een missie worden kinderen beloond met een gadget voor avatar ToM.

Ouders zijn nauw bij de training betrokken. Zij volgen twee van de acht groepsbijeenkomsten en hebben wekelijks contact met de behandelaar. De eerste reacties van de kinderen en ouders die de training hebben gevolgd, zijn positief. “Voor mijn kind is het een aantrekkelijke manier om te oefenen met sociaal gedrag!”

Door: Redactie Nationale Zorggids