Normal_gaming-2259191_960_720

Jongeren en games. Het is zo’n onderwerp waar veel mensen al gauw een mening over hebben. Van leerzaam, vermakelijk en inspirerend tot verslavend, asociaal en slecht voor het jeugdige brein. In het Innovatielab ‘Gamen als talent’ bedachten jongeren samen met professionals, ouders en beleidsmakers plannen om het stigma van gamen te veranderen. Want gamen zegt (ook) veel over talenten van jongeren, en draagt bij aan de ontwikkeling. Games worden bovendien meer en meer ingezet voor ‘serieuze zaken’, in het onderwijs en de zorg zijn games niet meer weg te denken en groeit het aantal toepassingen sterk. Dat meldt Fontys Hogeschool. 

Op donderdag 28 september organiseert Fontys Hogeschool Pedagogiek een ‘Aan-Tafel’-sessie over dit onderwerp. De bijeenkomst start met een ervaringsverhaal van een jongere. Daarna vertellen docent Wouter Hädicke en maatschappelijk werker Bas Leemans over soorten games en trends. Vervolgens leggen ze uit wat ‘gamification’ betekent voor kinderen, jongeren en ouders en wat dit vraagt van professionals die met deze jeugd en/of ouders werken. Sabine Donders (trainer mediawijsheid) vertelt vervolgens over wat professionals (kunnen) doen in hun eigen deskundigheid en heeft ook tips voor professionals. Aan het einde van de bijeenkomst is er ruimte voor vragen aan het brede panel van sprekers en andere betrokkenen.

De 'Aan tafel'-ontbijtsessie vindt plaats op locatie van Fontys Hogeschool Pedagogiek Tilburg, Professor Goossenslaan 1-01, Mollergebouw P1, Ruimte D1.04 “De Bistro” (bij binnenkomst Mollergebouw voor de receptie links de trap op, volg vervolgens de bordjes D1.04). Aanmelden kan met een mail naar aantafelbijpedagogiek@fontys.nl. De broodjes staan vanaf 8.45 klaar en de om 9.00 start het programma.

Door: Redactie Nationale Zorggids