Normal_leerlingenvervoer

Donderdag stond het aantal klachten over het leerlingenvervoer in Utrecht voor deze week op zestien. De afgelopen weken zijn er meer dan honderd klachten binnengekomen over de vervoerder die niet komt opdagen voor scholen in het speciaal onderwijs. In de eerste week van het nieuwe schooljaar stond de teller al op 110. Dit meldt de Telegraaf. 

Sinds dit schooljaar is vervoersbedrijf Willemsen De Koning verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer in de regio Utrecht. Dit betekent dat het ongeveer 850 kinderen in het speciaal onderwijs moet brengen naar en ophalen van school. Ondanks meerdere telefoontjes naar de vervoerder, kreeg één van de scholen donderdag geen contact, waardoor kinderen op school moesten blijven. Andere keren komt de vervoerder veel te laat, of juist veel te vroeg.

Een uur op school wachten

Een moeder van een kind op deze school maakt zich zorgen. “Ze hebben Hero gewoon een uur op school laten staan, en ze laten ook niets horen. Als ik op de hoogte ben, kan ik hem zelf ophalen. Maar er wordt nog steeds niet gecommuniceerd”, schreef zij dinsdag op Facebook. Prina Blankenberg is moeder van een 9-jarige jongen met het syndroom van Down. Zij vindt het aantal klachten dat deze week is binnengekomen nogal gering. Het is goed mogelijk dat andere ouders aan de situatie beginnen te wennen en geen meldingen meer maken.

Tekort aan chauffeurs

Een woordvoerder van de gemeente Utrecht laat weten dat er contact is met het vervoersbedrijf en dat de verwachtingen voor over enkele weken positief zijn. Er blijkt op dit moment een tekort aan chauffeurs te zijn, waardoor het bedrijf niet kan voldoen aan de huidige vraag voor leerlingenvervoer. Willemsen De Koning is met de gemeente bezig om personeel te werven. 

Door: Nationale Zorggids