Normal_tiener__jeugd__jeugdzorg__kind__wachten

Jeugdhulporganisaties willen pas later conclusies trekken over corona en wat dit voor de jeugdzorg heeft betekend. Duidelijk is wel dat de problemen onder jongeren erger zijn geworden, er meer zorguitval is geweest, minder instroom en een daling van de omzet. Organisaties zien ook zeker verbeteringen waar de coronaperiode voor heeft gezorgd, maar echt harde conclusies willen ze nog niet trekken. Dit meldt Binnenlands Bestuur. 

Ruim 60 procent van de jeugdzorgaanbieders heeft de problemen onder jongeren zien verergeren tijdens de coronacrisis. Jeugdhulpinstanties hebben hun werkwijze aangepast voor meer dan 50 procent van hun clienten. Beeldbellen werd geïntroduceerd, net als meer telefonisch contact en persoonlijk contact in de buitenlucht. Cliënten blijken hier tevreden mee te zijn: 45 procent is tevreden en een andere 45 zelfs zeer tevreden, zo blijkt uit een enquête.

Digitale zorg

Of ze in de toekomst digitaal hulp willen blijven verlenen? Liever niet. Online hulp heeft de zorg aan de cliënt niet verbeterd, vinden zij. Ouders en hun kinderen vinden dat echter niet. “Het sluit ook veel meer aan op de behoefte van jongeren en het is minder belastend voor jongeren, en daar gaat het om”, erkende een jeugdzorgaanbieder. 

Door: Nationale Zorggids