Minderjarigen zien veel minder alcoholreclame op tv voorbijkomen

Minderjarig tussen de 12 en 17 jaar zien in vergelijking met 18 jaar geleden zo’n 83 procent minder alcoholreclame op televisie. Bij de leeftijdsgroep 6 tot en met 11 jaar is dat zelfs gedaald met 86 procent. Er zijn in 2020 veertien alcoholreclames op televisie geweest die door meer dan 100.000 minderjarigen zijn bekeken. Dit komt neer op 0,0003 procent van alle 4,5 miljoen uitgezonden commercials in 2020. Dit meldt Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA). 

In opdracht van STIVA heeft bureau Featly Media onderzoek uitgevoerd naar het bereik van jongeren via alcoholreclames op tv. In het kader van het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken om meer inzicht te krijgen in welke mate minderjarigen in aanraking komen met alcoholreclames via televisie. In de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is het uitgangspunt dat geen alcoholreclame mag worden uitgezonden voor, tijdens en na tv-programma’s waarbij het publiek voor meer dan 25 procent uit 18-minners bestaat. Deze afspraak wordt goed nageleefd, maar het is onvoldoende bekend wat het bereik was van 18-minners bij programma’s met relatief veel kijkers. Dat is nu onderzocht.

Nauwelijks alcoholreclames door veel jongeren gezien

“Er zijn in Nederland in 2020 53 televisieprogramma’s uitgezonden die door meer dan 100.000 18-minners zijn bekeken en die na 21.00 uur zijn uitgezonden. Voor die tijd mag immers geen alcoholreclame worden uitgezonden. Voor, tijdens en na die 53 programma’s werden veertien alcoholreclames uitgezonden die door meer dan 100.000 18-minners zijn bekeken”, zegt Patrick Horstman van Featly Media. Er zijn nauwelijks alcoholreclames die door relatief veel jongeren worden gezien.

Daarnaast kwam uit het onderzoek naar voren dat het bereik van minderjarigen via alcoholreclame op televisie spectaculair gedaald is. Anno 2020 kregen 18-minners gemiddeld 2,6 seconden alcoholreclame op tv per dag te zien. Een verwaarloosbaar aantal seconden, zegt Peter de Wolf van STIVA, in het perspectief van alle online en offline impressies.

Door: Nationale Zorggids