6 november 2015 om 15:07
< 1 min lezen

Tieners kiezen voor snack bij zien ‘ongezonde’ afbeelding

Kinderen grijpen eerder naar een ongezonde snack als zij daarvoor een afbeelding ervan hebben gezien. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en Universiteit Leiden, meldt NU.nl. 

De wetenschappers lieten Amsterdamse kinderen tussen de twaalf en zestien jaar een computertaak uitvoeren waarmee ze een beloning konden verdienen. Tijdens de opdracht hadden zij twee knoppen voor zich: de ene leidde tot een plaatje van chips en de ander tot een plaatje van komkommer.

Terwijl de tieners de knoppen bedienden, verschenen op het scherm cartoonplaatjes van monstertjes die de proefpersonen associeerden met ongezonde snacks zoals chips en chocola en gezonde producten zoals komkommer en tomaten.

Uit de resultaten blijkt dat de ongezonde snacks een sterke invloed hebben op het keuzegedrag. Tieners drukten meer op de knop voor chips bij het zien van het monstertje dat daarmee indirect geassocieerd was. Bij gezonde stimuli gebeurde hetzelfde, alleen was het effect minder groot.

De uitkomsten van het onderzoek bevestigen opnieuw dat reclames invloed hebben op ongezond keuzegedrag van kinderen, stellen de onderzoekers. 

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van jeugdzorg
    • Jeugdzorg

    Politie haalt met spoed vijf kinderen uit gezinshuis Zuid-Holland

    Gisteren om 11:47
    • Jeugdzorg

    Zorg voor kwetsbare kinderen ‘in gedrang’ volgens kinderrechters

    Gisteren om 10:54

Aankomende evenementen

21 Dec
Algemene rondleidingen bij OlmenEs
  • Friesland
13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg